کرامپون

 

 

 

 

 

 

از لحاظ روش اتصال كرامپون به كفش ميتوان آنها را به سه دسته تقسيم كرد :

1- كرامپونهاي بندي                   Strap-on

2- كرامپونهاي نيمه اتوماتيك      Newmatic (aka Rapidfix)

3- كرامپونهاي اتوماتيك              Step-in (aka Automatic)

کرامپونهاي بندي

دراين نوع از كرامپون كه با هر نوع كفشي كار ميكند به سادگي توسط بندهايي كه به صورت شبكه بافته شده است زير كفش بسته ميشود و بندهاي آن از روي كفش گره زده مي شود. مزيت بسيار خوب اين كرامپون اين است كه به راحتي با هر كفشي بسته ميشود , ولي پوشيدن آن كمي وقت گير است .

 

كرامپونهاي نيمه اتوماتيك

اين كرامپونها بخاطر سهولت استفاده از آن خيلي سريع عموميت پيدا كرد. اين نوع كرامپون نيز با همه نوع كفش كار ميكند.اين كرامپون داراي تسمه هايي در قسمت جلوي كفش (پنجه) و يك اهرم پاشنه و حفاظ پاشنه در قسمت عقب كفش مي باشد. اين امكانات شمـا را قادر به استفـاده از اين كرامپونها با كفشهايي مانند Trango Plus مي سازد.كه شيار مخصوص كرامپون آن فقط در پاشنه است. با اين نوع كرامپون شما ميتوانيد يك جفت كفش همراه خود بر داريد و فقط هر جا لازم بود از كرامپون استفاده كنيد. فقط لازم است بند و تسمه كرامپون را ببنديد , اكنون شما قادر هستيد كه هر نوع يخ را به راحتي در نورديد. در مورد استفاده كرامپون با كفشهاي دو پوش نيز اصلأ نگران نباشيد چون اين كرامپون محكم روي لايه خارجي كفش بسته مي شود.

 

كرامپونهاي اتوماتيك

اين كرامپونها در قسمت عقب و جلو داراي حفاظ يا ميله فلزي هستند ويك اهرم در قسمت پاشنه نيز دارند كه شما ميتوانيد بوسيله آن كرامپون را فيكس كنيد. براي اينكه اين كرامپونها به خوبي و مطمئن بسته شوند لازم است كه كفشها هم در قسمت عقب يعني پاشنه و هم در قسمت جلو يعني پنجه داراي شيار مخصوصي باشند.

اين نوع كرامپونها به راحتي و سريع پوشيده مي شوند و خيلي سريع از پا در مي آيند و در ضمن بعلت نداشتن تسمه مانعي در برابر گردش خون در پا ايجاد نمي كنند. نوع غير متحرك و همچنين نيمه متحرك آن در بازار وجود دارد و شما ميتوانيد از نوع غير متحرك و يا نيمه متحرك آن استفاده كنيد.     

در شکل هاي زير نحوه پوشيدن کرامپون اتوماتيک و نحوه فيکس کردن آن را مي بينيد

همانطور که در شکل زير مي بينيد کفش دقيقاً بايد بر روي کرامپون قرار گيرد .

 

 

 

نحوه تيز کردن نيش هاي کرامپون :

در اثر استفاده زياد از کرامپون ممکن است در اثر مرور زمان نوک شاخک هاي کرامپون کند شود . البته در کرامپون هاي امروزي کمتر چنين مسئله اي پيش مي آيد . حتي اگرا شما با کرامپون تان بر روي سنگ بالا ، پايين بپريد نوک آن کند نمي شود . ولي اگر از کرامپونهاي قديمي استفاده مي کنيد بايد به ياد داشته باشيد که هيچگاه از سنگ فرز و يا هر دستگاه ديگري بجز سوهان براي تيز کردن کرامپون استفاده نکنيد . چرا که آلياژ کرامپون توري است که در اثر استفاده از دستگاهي مانند فرز ، پيوند مولکلي بين اتم هاي کرامپون شکسته شده و در نتيجه کرامپون مي شکند .

 

 

 

قسمت هاي مختلف کرامپون :

 

1- تسمه اتصال
2- بخش عقب
3- نوک هاي جلو

انتخاب بهترين كرامپون اولأ بستگي دارد به آنكه شما چه استفاده اي ميخواهيد از آن بكنيد دومأ ساختمان كفش شما نيز در انتخاب يك كرامپون خوب اهميت دارد.

براي كوهنوردي در كلاس و پايه معمولي كه داراي يخ معمولي است و مسير هاي برفي آن نيز داراي شيب زياد نمي باشدبهتر است كه از كرامپونهاي متحرك , قابل تغيير و انعطاف پذير استفاده كنيد .اين نوع از كرامپونها براي زمينهاي نه چندان سخت كه بيشتر احتياج به راه رفتن دارد تا صعود فني مناسب مي باشد.

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: کرامپون ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 12 ارديبهشت 1391برچسب:, | 16:25 | نویسنده : مجتبی موگویی |
.: Weblog Themes By VatanSkin :.